A The Oregon Trail egy ikonikus számítógépes videojáték, amelyet eredetileg 1971-ben, Mainframe számítógépen hoztak létre oktatási célból, hogy segítsen a gyerekeknek megismerni az amerikai telepesek 19. századi életét és vándorlását.
Ezt a kis figyelemfelhívó jellegű bemutatót az Amnesty International adománygyűjtő kampányához készítettem: https://www.amnesty.hu/product/retro-videojatekokkal-az-oktatasert/
A The Oregon Trail (https://en.wikipedia.org/wiki/The_Oregon_Trail_(series)) eredeti változatát a Minneapolisi Állami Egyetem tanárai (Don Rawitsch, Bill Heinemann, Paul Dillenberger) készítették, majd a játékot többször átdolgozták és frissítették, hogy elérhető legyen különböző számítógépes platformokon, például az Apple II-n, majd később PC-n is. Azóta az amerikai oktatási rendszer része lett, sőt, a retró videójátékok rajongói körében kultuszjáték státuszba került.
A The Oregon Trail lényege, hogy a játékos a 1840-es években egy karavánt vezet a Missouri állambeli Independence városából az Oregon állambeli Willamette Valley-be (Oregon City-be). The Oregon Trail a közel 3500 km-es hosszával a kor meghatározó útvonala volt, melyet eleinte csak gyalogosan és lóháton lehetett bejárni. Az évtizedek során szekérúttá fejlesztették és mintegy négyszázezer telepes járta végig, hogy eljuthasson az Újvilág nyugati, termékeny szegletébe. Az utazás a valóságban mintegy öt hónapot vett igénybe és még ha megfontoltan, jól felkészülve indultál is el, akkor sem volt garantált, hogy célba is értél.
A játékos egy képzeletbeli telepes, aki döntéseket hoz az úton, miközben különféle kihívásokkal találja magát szembe. A cél nem csupán az út teljesítése, hanem az is, hogy a család minden tagja életben maradjon. Stratégiai döntések és ügyességi minijátékok kombinációja alkotja a modernebb változatokat, a játékmenet pedig annyira jól megtervezett és kiegyensúlyozott, hogy ma is lebilincselő. Olyannyira, hogy újabb változatai a 2000-es és 2010-es években is megjelentek és ma már játszható online, emulátor telepítése nélkül is: https://oregontrail.ws/games/
A játék az “élet iskolájához” hasonlóan kombinálja a dolgokat, hogy ne legyen olyan egyszerűen teljesíthető:
Erőforrások: A játékosoknak gondoskodniuk kell a szükséges készletekről, például élelmiszerről, lőszerről, gyógyszerekről és szekéralkatrészekről. Az indulás előtt megvásárolt készletek mennyisége és minősége kulcsfontosságú, mivel az út során minden döntés befolyásolja a túlélési esélyeket.
Betegségek és balesetek: Az úton gyakran előfordulhatnak betegségek, mint például a tífusz vagy a kolera, amelyek miatt egyes családtagok megbetegedhetnek vagy akár meg is halhatnak. Ezen kívül szekérbalesetek vagy egyéb veszélyek is leselkedhetnek a játékosokra, így a szerencse éppoly fontos, mint a jó döntések.
Vadászat: A túlélés érdekében vadászatra is szükség van, ami egy egyszerű, de szórakoztató minijáték keretében zajlik. A vadászat során a játékos állatokra lő, és ha sikerrel jár, élelmiszert nyer a karaván számára. Ez fontos eleme a játéknak, mivel a hozott készletek gyorsan fogyhatnak.
Útvonalválasztás és folyami átkelések: Az út során a játékos különböző útvonalak közül választhat, valamint gyakran kell folyókon átkelnie. Ezeknél az átkeléseknél komoly kockázatot jelenthet a szekér és a rajta lévő készletek elvesztése, így a játékosnak ügyelnie kell arra, hogy mikor és hogyan próbál meg átkelni egy folyón.
Az Oregon Trail több, mint egy szórakoztató játék, abban is segítette a játékosokat, hogy megismerjék az úttörő élet nehézségeit, az erőforrás-gazdálkodás fontosságát és a 19. századi Amerika történelmi és földrajzi aspektusait. A játék a kritikus gondolkodásra, a problémamegoldásra és a tervezésre is tanít. A gyerekek és fiatalok számára izgalmas, ugyanakkor információkat is nyújt a történelem egy meghatározó korszakáról.
Mai szemmel, modern, igen biztonságos világunkból szemlélve az Oregon Trail világa, azaz a XIX. századi telepes élet nagyon kiszámíthatatlan, ezt a játék nagyon jól visszaadja. Komoly problémákkal kell szembenézned, megtámadhatnak, kirabolhatnak vagy szembekerülhetsz egy medvével, betegségek végezhetnek a családtagokkal, de az is lehet, hogy ha elég bölcsen gazdálkodsz, hogy szerencséd lesz és mindannyian célba értek. Az biztos, hogy a felidézett korszakban a személyes döntéseink és a szerencse is sokkal komolyabb hatással lehetett a dolgok kimenetelére, mint ma, és kevésbé engedhették meg maguknak az emberek, hogy hibázzanak.
A játék egy igazi ikon lett az amerikai popkultúrában, különösen az 1980-as és 1990-es évek iskolai számítógépein játszott változata révén. Gyakran felemlegetik a játék híres mondatait, mint például „You have died of dysentery” („Dizentériában meghaltál”), amely a játékosok számára ismerős és nosztalgikus mémmé vált.
A játékot az évek során több platformra is adaptálták, és modernizált változatok is megjelentek, amelyek a grafika és a játékmenet terén egyaránt fejlődtek. 2021-ben például megjelent egy új, frissített verzió, amely igyekszik még hitelesebben bemutatni az oregoni vándorút történetét, figyelembe véve a korszak történelmi részleteit, sőt, a bennszülött amerikai nézőpontokat is.
Ha nyugtalanítana, hogy a te kedvenc retró platformodra nincs meg a játék, akkor esetleg készítsd el te! A Creative Computing 1978/5-ös számában, az egyik eredeti szerző, Dan Rawitsch cikke részletesen mutatja be a játék szerkezetét és még programlistát is közöl: https://archive.org/details/creativecomputing-1978-05/page/n139/mode/2up?view=theater
Ezt a kis figyelemfelhívó jellegű bemutatót az Amnesty International adománygyűjtő kampányához készítettem: https://www.amnesty.hu/product/retro-videojatekokkal-az-oktatasert/