![image](https://zimix.hu/wp-content/uploads/2024/11/image-1-669x381.png)
Rendes diák voltál, aki odafigyelt órákon és jól viselkedett? Nos, az 1984-ben, ZX Spectrum mikroszámítógépre megjelent Skool Daze-ben megvan a lehetőséged, hogy kiéld a benned élő, mélyen elnyomott rossz gyereket, aki a tanulás helyett a csínytevést tekinti a diákság lényegének.
Ezt a kis figyelemfelhívó jellegű bemutatót az Amnesty International adománygyűjtő kampányához készítettem: https://www.amnesty.hu/product/retro-videojatekokkal-az-oktatasert/
A bemutatósorozat további tagjai:
- Személyes motivációim az oktatással és az adománygyűjtéssel kapcsolatban
- The Oregon Trail játékbemutató
Kitűnő, szatirikus terep a játékban megformált brit fiúiskola, ahol a csúzlival lövöldözés és verekedés épp olyan mindennapos, mint a késésért, csínyért, vagy épp mások csínyeiért kapott büntetés. A főszereplő, Eric bőrébe bújva kell részt venned egy tanítási napon, aminek letelte előtt meg kell szerezned a bizonyítványodat az iskola széfjéből, különben otthon lesz nemulass.
![](https://zimix.hu/wp-content/uploads/2024/11/kep-7.png)
![](https://zimix.hu/wp-content/uploads/2024/11/image.png)
A 80-as évek mikrogépei a mai PC-khez és Mac-ekhez képest igen szerény grafikai képességekkel rendelkeztek csak, a ZX Spectrum pedig különösen híres darabos színkezeléséről és arról, hogy semmilyen grafikai trükköt, animációt nem támogat a hardvere. Ezért komoly eredmény, főleg egy ilyen korai szoftver részéről, hogy egészen stílusosan jeleníti meg a játékteret, melyet szükség esetén görget is (akkoriban ez sem volt egyszerű). A játék a nyílt világú (sandbox) játékélmény korai formáját kínálja, viszonylag nagy szabadságot biztosítva. Ericet irányíthatod, bejárhatod az iskola folyosóit, helyiségeit, minden más szereplőt a program vezérel, és eléggé okosan. A szereplők mondanivalója képernyős buborékban jelenik meg, a tanári dörgedelmek vörös háttérrel. A szereplőknek megvannak a jellegzetességeik, törekvéseik, a napi rutinjuk, és ez alapján viselkednek a többi szereplővel, ami elég valószerű interakciók benyomását kelti. Mindenki teszi a dolgát, a diákok órára mennek vagy épp rosszalkodnak, a tanárok próbálnak tanítani, vagy épp megbüntetik a diákokat. Még egy ellenlábas diáktársad is akad, akinek célja, hogy téged bajba keverjen. A lényeges dolgok épp úgy mennek, mint a való életben: ha valaki elkövet egy csínyt, de a tanár nem volt látótávolságban, akkor a legközelebb tartózkodó diák kap büntetést.
A játékos fő eszköze a csúzli, amivel diákokat, tanárokat is lehet lőni, de leginkább a falakon elhelyezett címereket (vagy pajzsokat?) érdemes célozni, mert az hipnotizálja a tanárokat, akik a következő lövésre elárulják a széf nyitókódjának egy karakterét. Meg kell szerezni az egész kódot és elcsenni a bizonyítványt, aztán még el is kellene magadról terelni a gyanút azzal, hogy ismét végiglövöldözöd a címereket. Nem állítom, hogy könnyű, és nem is állíthatom, mert nekem sosem sikerült végigjátszanom a Skool Daze-t. Mindig elvarázsolt a pálya grafikája, hangulata, lenyűgöztek a mindenért büntető, szigorú tanárok, akik sokszor akkor is téged róttak meg, ha nyilvánvaló áldozata voltál csak egy csínynek és nem elkövetője. (Na jó, ezzel az eszközzel te is élhetsz, bajba keverheted a többi diákot ha jókor jó helyről lősz.) Sorokban (lines) mérik a büntetést és hamar kimeríted a tízezres keretet, akkor pedig vége a játéknak, kezdheted elölről. Ezért aztán néhány próbálkozás után úgy ítéltem, hogy nem vagyok már ráérős középiskolai diák, idő és türelem hiányában meghagyom a győzelem dicsőségét másnak.
![](https://zimix.hu/wp-content/uploads/2024/11/image-1.png)
A Skool Daze különlegessége abban rejlik, hogy egy viszonylag egyszerű történetet, a diákélet mindennapjait a maga szatirikus formájában képes megjeleníteni. Sikerének titka a humoros és kreatív megközelítés, amely már-már társadalomkritikává válik. Rámutat az oktatási rendszer merevségére és szigorúságára, miközben egy olyan világot mutat be, amellyel minden játékos könnyen azonosulhat. Nem csak a ZX Spectrum korszakának egy ikonikus darabja, hanem a mikrogépes videojáték-történelem egyik korai mesterműve is, amely nem csak hogy sikeres volt a maga idejében, de örökre nyomot hagyott a játékosok és fejlesztők szívében. A program történetéről részletesen angolul itt olvashatsz: https://en.wikipedia.org/wiki/Skool_Daze.
No és itt lehet online emulátorban játszani, sok sikert!
https://torinak.com/qaop/play/skooldaze
![](https://zimix.hu/wp-content/uploads/2024/11/Skool_Daze_ZX_Spectrum_Cover_Art.jpg)
Szerencsére a kiváló Checkpoint podcastban is kitárgyalták a programot, Grath és Stöki bemutatóját itt olvashatod illetve hallgathatod meg: Checkpoint Mini #236: Skool Daze (+ a 10 legjobb iskolás játék) – IDDQD.
Ezt a kis figyelemfelhívó jellegű bemutatót az Amnesty International adománygyűjtő kampányához készítettem: https://www.amnesty.hu/product/retro-videojatekokkal-az-oktatasert/