Néhány pontban leírom miként szoktam szűrni-vágni a podcast felvételeket. Nem értek hozzá sajnos, de nagyjából működtek a képernyőkön látható beállítások. Adok néhány kéretlen és idegesítő jótanácsot is, vágáshoz és beszédhez egyaránt. Végre kiadhattam magamból 🙂
Sajnos a legtöbb felvétel messzemenően használhatatlan, halk, zajos, emellett a beszélő hangereje sem egyenletes, ami megnehezíti, ha kicsit is zajos környezetben szeretnéd végighallgatni a beszélgetést.
A következő alaplépéseket szoktam kombinálni, ha podcast anyagot szerkesztek. Előre bocsátom, hogy egyáltalán nem értek ehhez (sem), csak körülnéztem a neten és alig tucatnyi latszoter.hu adás után (köszönet Jóska útmutatásaiért!) már kezdett majdnem tűrhető lenni a dolog.
- Betöltöm a fájlt és keresek egy olyan szakaszt, ahol nem beszél senki, csak a felvevő készülékek és a környezet statikus zaja hallatszik. Fontos, hogy legyen ilyen szakasz, tehát minden felvételkor érdemes erről 15 másodperc néma csenddel megemlékezni. Jelöld ki ezt a szakaszt.
- Válaszd a menüben az Effects > Noise reduction parancsot. Magyarul zajszűrés vagy zajcsökkentés lehet talán.
- A panelen most a Get Noise Profile gombra kattints. Ekkor elteszi magának a mintát az Audacity mint alapzajt.
- Válaszd ki az összes részt, amit zajtalanítani kell. Célszerű mindent kiválasztani a menü Select > All parancsával.
- Ismét válaszd a menüben az Effects > Noise reduction parancsot. Most már alkalmazd a Reduce opcióval a szűrést, azaz csak kattints az OK-ra. Én kb. az alábbi beállításokkal szoktam boldogulni, de lehet nálad más jön majd be. A szűrő végigfut a kijelölésen és a beállított paraméterek alkalmazása mellett kivonja az imént felvett alapzaj mintát a felvételből.
- Érdemes lehet belehallgatni a szűrt anyagba, hogy nem lett-e túl tompa és visszavonni a szűrést, majd újrapróbálkozni más paraméterezéssel, ha szükséges.
- Ha több sávod van, mert többen vettétek fel a podcastot, akkor illeszd őket megfelelően pozícionálva (pl. megbeszélt egyszerre tapsokhoz igazodva) egymás alá.
- Mielőtt a további finomításokat elvégzed, a brutális csúcsokat, például a több résztvevő által párhuzamosan készített felvételek illesztéséhez használatos tapsot érdemes eltávolítani, mert ezek blokkolják a normalizáló effektust. (Persze előbb csináld meg a sávok illesztését, ahogy az előző pontban javasoltam 🙂 )
- Válaszd a menüben az Effects > Normalize parancsot. Ez kihúzza úgy a hanggörbét, hogy a lehető legjobban kitöltse a rendelkezésre álló értéktartományt. Ha szöveges anyagról van szó, akkor általában 0-ra érdemes normalizálni.
- Válaszd a menüben az Effects > Limiter parancsot. Ez hasonlít a normalizáláshoz, de a magas értékeknek gátat szab, így egy-egy hangosabb mondat nem teszi suttogássá a normál hangerővel elmondott részeket. Sokat el lehet játszani a beállításokkal, nálam legutóbb ezek mentek.
- Lehet, hogy a limiter elég, de lehet, hogy kell a Compressor parancs is, amit ugyanúgy az Effects menüben találsz. Ez sokkal összetettebb, de hasonlóképp arra szolgál, hogy dinamikusabb legyen a hang, ne tűnjenek el a halk szakaszok. Sajnos nem értek ehhez sem, sok sikert a kísérletezgetéshez, nekem az alábbi képen látható paraméterek működtek.
- Lehet, hogy egy ismételt normalizálás jót tesz a sávnak. Sok sikert!
Néhány tipp az anyag végső összevágásához:
- Ha minden beszédsávot szépen illesztettem és szűrtem, akkor összeolvasztom őket egy sávba.
- A zenéket egy másik sávra teszem. A beszédsávba beillesztek egy a zene hosszával megegyező csend szakaszt és az alá pozícionálom a zenesávban a számot. Így könnyebben tudok fel- és lekeveréseket eszközölni. A hátránya, hogy ha ezután bármit kivágsz a beszédsávból, akkor utána kell húzogatni a zenei sávot is.
- Csak akkor csinálj fade in/out jellegű vágást a zeneszámok elején és végén, ha a beszéd minősége jó, mert utána a kettőt együtt már senki sem fogja neked megszűrni.
- Jobban jársz, ha nem használsz háttérzenét, vagy csak rövid szakaszokon, ha van valami mondandója annak a háttérzenének. A háttérzene megnehezítheti a hallgatást, mert rontja az érthetőséget és ütközhet a hallgató személyes zenei ízlésével is. Jobban jársz, ha inkább rövidebb blokkokra vágod a beszélgetést és rövidített zenéket használsz, amiket jó helyen csípsz le vagy úsztatsz be- és ki. Rohadt sok munka, de sokkal kellemesebbé teszi az anyagot.
- Tájékozódj a jogi lehetőségekről a zeneszámokat illetően. A legális rádiókban bármi lejátszható mert fizetnek érte, de lehet hogy gondban leszel, ha a Youtube-ra vagy a Sound Cloudra ismert számokat tartalmazó felvételeket raksz fel.
Ehh, pár beszéddel kapcsolatos általános tanács podkesztereknek, no offense!
- Ne csámcsogj a mikrofonba, mert rád küldök valakit! Lehet csak én vagyok erre allergiás, de nem tudok nagyképűbb, önelégültebb érzést közvetítő hangeffektet, mint amikor a megszólalás előtt a delikvens lepattintja a nyelvét a szájpadlásáról.
- Tanulj meg beszélni. Persze, nem vagyunk rádiósok, mindenkinek vannak hibái, de nyisd ki a szádat, ne harapd el a szóvégeket, sőt, jót tesz ha kihangsúlyozod kicsit a záró mássalhangzókat, anélkül persze, hogy belepuffognál-köpnél a mikrofonba. (Én pl. a szóvégeket szoktam elrontani.)
- Óvatosan bánj kérlek a beszéded hangerejével. A limiter sok mindent megold, de a suttogásból ordítozásba váltó szólamok nem tesznek jót az adás dinamikájának. A jelentőségteljes elhalkulást is mértékkel érdemes csak alkalmazni. Az agyamra is mész vele, ha nem hallak, mert séta közben egy fülhallgató hangját is elnyomja simán az autóforgalom vagy a tömegközlekedő edény, a beszédet meghallom, a suttogást nemigen.
- Ne vágjatok már egymás szavába, kérlek! Hacsak nem valóságshow-t vesztek fel.