Fred játékbemutató

Fred
Fred

A Fredből sokmindent megtanulhatsz: hogy a piramisok négyzet keresztmetszetűek, a föld alatt vannak, és ha rálősz egy szellemre, az irányt vált.


Ezt a kis figyelemfelhívó jellegű bemutatót az Amnesty International adománygyűjtő kampányához készítettem: https://www.amnesty.hu/product/retro-videojatekokkal-az-oktatasert/
A bemutatósorozat további tagjai:


Fred

Számomra a ZX Spectrum játékkínálatának egyik legprominensebb tagja a Fred. Eredetileg spanyolul jelent meg 1984-ben az Investronica S.A. (Spain) kiadásában, de még ugyanabban az évben eljutott Angliába is, ahol a Quicksilva Ltd (UK) adta ki. Egy színes, izgalmas labirintus akciójáték, nagy, színes figurákkal. Egy piramis aljáról indulsz, kalandor vagy, akinek ki kell jutnia a labirintusból. A labirintus maga a piramis keresztmetszete, csak hogy ez a keresztmetszet négyzet és nem háromszög, és az egész építmény a homokba van temetve.

Számos veszély fenyeget, piramisról piramisra haladva egyre több és mind levesznek az életerődből. A padlón patkányok (vagy sünik?) őrjáratoznak, ezeket jól időzített ugrásokkal kell átugrani, vagy a kürtőkben lógó kötelekbe csimpaszkodva kivárni az elhaladásukat. Rendszeresen botlasz szellemekbe, melyek át tudnak menni a falon, és hiába van pisztolyod, a lövés őket csak irányváltásra kényszeríti, de nem pusztítja el. A kürtők oldalán gyíkok mászkálnak fel és alá, időnként átugorva a túloldalra, csak hogy jobb legyen a hangulat.

Találkozhatsz a folyosón lassan baktató múmiákkal, amik igen gyorsan tudnak lecsúszni a kötélen, de őket legalább le lehet lőni, sőt, el is pukkannak, ha már nem tudnak hová lejjebb csúszni. Repkednek denevérek is, a csontvázak pedig minden irányba izomtömeg hiányukat meghazudtolóan jól mozognak.

Helyenként méreg csöpög a plafonról, itt is a jó időzítés a fontos, pláne, ha közben más veszélyes lények is közelítenek. A leírás szerint vannak vámpírok is, ezek szerint én már addig nem jutottam, hogy velük összefuthassak, a hat pályából csak a harmadikig jutottam el.

Persze a kalandorok nem a rémségekért, hanem a kincsek kedvéért keresik fel az ilyen helyeket. Mindenféle stílusos egyiptomi szobrocskák és ékszerek adják össze a pontszámot, no meg maga a labirintusból kijutás.

A labirintus minden alkalommal véletlenszerűen generált, és igen akkurátusan csak egyetlen útvonalon lehet eljutni a kijáratához, nincsenek körutak Ezért simán lehet, hogy végig kell bóklásznod a pokol bugyrait, és már látod is a kijáratot, de csak a világot újra megkerülve juthatsz el oda. A játék sajátossága, hogy a játékos mindig a kép középpontjában áll és a terep mozog körülötte. Minden képváltáskor újrarajzolja a program a látványt, ami eléggé leterheli a ZX Spectrum Z80 processzorát, így a rajzolás folyamata szemmel követhetően lassú kicsit. A terhelést növelheti az is, hogy itt minden egyes pályán mozgó csepp, patkány, szellem, vagyis az összes ellenfél akkor is mozog és él, mikor nem látható épp a képen. A figurák a saját szabályaik szerint járják be útjukat, nem csak kedve szerint dobálja őket be a játéktérbe egy egyszerű algoritmus. A Fred úgy tűnik egy piramis sandbox játék, ami a saját szabályainak megfelelően, korrektül játszik. Ez sokat dob a játékélményen, és a pályák, az újabb és újabb rémségek bevezetésével fokozatosan nehezednek. A játékhoz kell szerencse, de nem árt egy kis tájékozódókészség, logika és ritmusérzék sem.

Nem tudok nem megemlékezni a térképről, melynek színei pont ellentétesek a képi megjelenítésével. Eléggé csalódáskeltő, hogy inverzben kell a látványt értelmezni, de hát sosem árt egy kis gondolkodás, tekintsük a játékhoz méltó kis nehezítésnek és ne hibának.

Egy korábbi, 2016-os blogbejegyzésemben további részleteket olvashatsz más platformokra készült verziókról. Készítettem egy videót is az első pálya végigjátszásával, remélem legalább visszafogottan szórakoztató lett.

Ha magad is játszanád, könnyen megteheted online, a spanyol verzió itt található: https://torinak.com/qaop/play/fred

Ez pedig az angol kiadás: https://spectrumcomputing.co.uk/playonline.php?eml=2&downid=11851


Ezt a kis figyelemfelhívó jellegű bemutatót az Amnesty International adománygyűjtő kampányához készítettem: https://www.amnesty.hu/product/retro-videojatekokkal-az-oktatasert/

Be the first to comment

Leave a Reply