Mi a bajom Noéval?

Az ősi, bibliai Noéval semmi, és Russel Crowe is igen jó volt a Gladiátorban, de ez a Noé című szuperprodukció nem tudom kinek készült. Most jól írok róla és aki fél a spoilertől az ne olvassa tovább! Különben sem vagyok hajlandó végigmesélni ezt a szart, úgyhogy annak érdemes olvasni, aki már látta.
Noé, a hallgatag

Noé, a hallgatag

Direkt megnéztem a filmet, mert annyiszor eljutott már hozzám a kritikák negatív végszava (konkrétan, hogy szar). Persze, hogy nem hittem el és adtam egy esélyt a műnek, jól meg is bántam. A hatalmas költségvetés ellenére — amiből sajnos én is részt vállaltam a mozipénztárnál — nem tetszett és nem érdekel, hogy a csóka milyen jó művészfilmeket rendez vagy ír, jó lenne, ha többet nem adnának sok pénzt a kezébe. Elkölti CGI-re és egy használhatatlan film lesz belőle, szóval nem érdemes.

Nézzük, mit keresek egy filmben. (Nem mintha bárkit érdekelne, de most én bitorlom a billentyűzetet szóval az íródik ide, amit én szeretnék, jó?) Élményt, azt hogy ámulhassak a dolgokon – legalábbis egy 3D filmtől mindenképp várnám ezt –, és a Noé ebben az egyben tudott valamit nyújtani. Voltak angyali fajzatok, csaták, nagy jelenetek, sok víz, ez a része kipipálva. Gratula a CGI teamnek, igazán meghívhatnának a karaoke partijukra, ennyi pénzből gondolom Thaiföldön tartják (küldjetek repjegyet is!).

Aztán, várnék jó színészi játékot, olyan szereplőt (legalább egyet a többől), akivel azonosulni lehet. Russel Crowe-val legfeljebb Charles Bronson tudna azonosulni. Mindketten kemények, mint az krómacél és néznek a macsó szemükkel, de a szájuk szélét csak arra használják, hogy megóvják a fogsorukat a kiszáradástól, merthogy beszélni azt nem szeretnek (vagy nem is tundak? Crowe bácsi eléggé csendes szerepeket kap mindig, szóval lehet hogy pályát tévesztett és pantomimosnak kellett volna mennie?) Noé nem sokat beszél, csak álmodik, cselekszik, eltökélt, igazi férfi, de kommunikációból kettes alá, holott ( a bibliai történet alapján) mindannyiunk atyja. Ez nagyon bejött nekem a Gladiátorban, de itt többet vártam volna attól az embertől, akinek isteni látomása és küldetése volt. Senki sem tökéletes persze, de azonosulni nem lehet egy ilyen emberrel. Lehet, hogy a hölgyeknek tetszik a film egyébként, mert a női főszereplő pont olyan, mint egy macsó felesége: tűr, tűr, támogat, kér, beszél, aztán kicsit kiabál, mert már nem bírja a férfi hülyeségeit. Ebben az esetben csodálom, hogy nem fojtotta meg az embert egy alvó óriáskígyóval (na erre még visszatérünk), vagy legalább nem verte a fazon mellkasát ordítva. Én legalábbis furcsállanám, ha egy nagyszülő meg akarná ölni az épp megszületett unokáit. Picit. És lehet, hogy tennék is ellene úgy igazán aktívan, akármit is kell tennem.

Charles_Bronson - 1966

Charles_Bronson – pont olyan hallgatag, mint Russel Crowe

Vannak mellékszereplők is, szerintem a főgonosz volt a legjobb. Ő adta a karaktert és azt csinálta, amit vártál volna az adott helyzetben. Emma Watson aranyos volt, de az ég szerelmére, egy ilyen porcelánbaba alkatú majdnemtinivel kimondatni az élet nagynak szánt és senkit sem érdeklő igazságait a film végén nem durva egy kicsit? Pláne, hogy egy igen meglett korú, mégis életerős férfinak, a nevelőapjának mondja. Ott vannak még a fiúk, de ők nem számítanak. Sém nem tud az apja után szaladni a tetőre, aki azért megy fel oda, hogy az unokáit levágja? Tejóég, mivel van elfoglalva????

Na és itt már teljesen ki is ütöttem a saját biztosítékomat. Mint hívő ember nem vártam, hogy totál Bibliához hű legyen a film, mert aki nem gondolta végig az egész sztori hívőként (vagy legalább nagyon nyitottan), az nem tud vele mit kezdeni. Nyilván valami tömegesen elfogadhatóbb eszme kell, hogy a pénz visszajöjjön, de ez a sztori kinek az? Senkinek, mert mindenkit jól oldalba kúr.

Nem történeti. A hívők csalódnak, különösen a konzervatív protestánsok, hiszen minden nép történetében van özönvíz, de ez úgy tippelem egyikre sem emlékeztet. Meg a világképe is milyen, most hívő volt Noé vagy nem? „Kezdetben volt a semmi”. Gratulálok, a Bibliában pont az áll, hogy az IGE volt kezdetben és az maga Isten, ő akkor semmi? Annak a rendezőnek, aki így akarja megragadni a konzervatív keresztények figyelmét – mert ők kapják fel leginkább a fejüket Noé neve hallatán – fogalma sincs arról, hogy ez a réteg miben hisz és milyen világképpel bír. Vagy csak utálja. Ja, ha nem vagy hívő akkor mindegy, a semmi az pont a materialista világképp nyitójelenete, bár még meg kéne magyarázni, hogy miként lesz a semmiből minden, aztán meg is kéne ismételni. No és a legtöbb részletnek annyi a filmben, de hát ezt nem is vártam el egy ilyen produkciótól.

life signs real people

emberek vagy karakterek?

Élettelen élet. A drámakedvelők szerintem sikítva szaladtak ki az első fél órában (mellőlem felállt egy idősebb hölgy és férjét – élve – hátrahagyva távozott, nem tért vissza). A filmben nincsenek emberek. Pont úgy ki vannak húzva a karakterek, mint ahogy a film színei. Mindenki néz és dolgozik, halálosan fegyelmezett és kész. Olyan, mintha egy szélsőségesen önmegtagadó aszkéta apácákból álló brancsot filmeznének fél órával azután, hogy a rendfőnök mindenkit lehordott a sárga földik és eltiltott még az evéstől is (hogy a maszturbálásról ne is beszéljünk). Amúgy azt már megszoktam a filmekben, hogy senki sem kakil (a pisilés is ritka), de itt még enni sem eszik a család (csak az agyontaposott kiscsaj egy félmaréknyi nemtommit). Ez a család nem lett volna tartható egy hétig sem. Hol a közös evés? Ima? Na de legalább egy kis ugratás, viccelődés, felszabadultság, az öröm bármilyen formája? Attól tartok a rendező beleálmodta a bigott hívőkről alkotott képét a filmbe (anélkül mondom ezt, hogy bármit tudnék róla, bocs, fogyasztóként és nem szakértőként írom ezt a kis kritikát).

Ez nem család. Nem kell minden részletében ragaszkodni a bibliai sztorihoz, de aszerint ez egy nagy család volt és eleve minden fiú feleségestül szállt be a bárkába. Erre a film felhozza, hogy Khám nőt akar de azonnal, mert csak Sémnek jutott egy örökbe fogadott nevelt lánytesó. Fater az utolsó 15 percben próbál neki keríteni, de nem jön össze, aztán Khám is akar egyet leakasztani a tömegből, azt a kiscsajt meg széttapossák. A bibliai történetben Noé 120 éven át építette a bárkát (kell is annyi hozzá a méretekből adódóan), ennyi idő alatt nem bírtak leakasztani pár nőt? Meg is érdemelnék a kihalást.

Küldetéstévesztés. A forgatókönyvíró nagyon beteg, szívlapáttal ütemesen egyengetnivaló elképzelése szerint Noé küldetése az volt, hogy kiirtsa a gonoszságot és mivel mindenkiben van rossz, ezért gondoskodjon arról, hogy az emberiség ne élje túl az Özönvizet. Ezt ki mondta neki? Az egy dolog, hogy a Bibliában nincs ilyen, ott a meggonoszodott földet (civilizációt) kell eltörölni, nem az emberi fajt. Tett már ígéretet az Úr előtte szabadítóra, úgyhogy nem csukhatja be az egész boltot csak úgy, még ha a kedves kliensek tettek is azért, hogy de. Noé sokkal inkább az élet megóvója volt és nem egy embergyűlölő WWF aktivista, abból., amit a film szerint látott álmában hogy vonta le azt, hogy ki kell nyírni saját utódait? A rendező járjon már valami pszichomókushoz, ha ennyire elfogadhatatlannak és szerethetetlennek tartja magát, de ne vegyen már el több mint két órát az életemből egy örömtelen, végét járó börtöntelep életének bemutatásával.

Ez most egy dying planet a Noéban

wtf  – dying planet

Nyomorláttatás. Ki mondta, hogy az özönvíz előtti világ kopár sivatag volt? Basszus, ott van ma az a sok dinó kövület, azok óriási állatok voltak, amik sokszorosát eszik meg annak, amit ma egy elefánt (és az sem kevés), egy ilyen kopár világban hol éltek volna jelentős méretű állatok? Holott a borostyánokban ott az óriásszúnyog, a jégben a mammut, szóval lett volna miből fantáziálni. De nem, a zsenikém inkább költött sokmilliót a pesszimizmus csimborasszójára, semmint alkotott volna egy logikus, átgondolt és mégis szárnyalóan megalkotott élettől ÉÉÉÉÉSSSS akár erőszaktól zsibongó bolygót. Ment volna inkább vidámparkba. Én is jobban jártam volna, meg ő is. Csak a CGI-sek nem.

Aranyos dinók

Hol vannak a dinók? A nézőtéren.