Egy SuperCPU-s modern Commodore 64 játék akadt az utamba, ami fut emulátoron is, de ugye már megvan a YouTube-on is. Ilyenek lettek volna a játékok egy kicsit jobb CPU-val. Máig fáj, hogy anno a C64-be a tyúxaros MOS 6502-est válogatták be a jó kis Z80 helyett.. Na mindegy, alább a demó.
Amúgy nagy szívás, ha nincs emulátorod, mert akkor egy C64 vagy C128 kell a futtatáshoz no és nem mellesleg egy SuperCPU bővítőegység 4 MB RAM-mal, mely új, 20 MHz-es 16 bites agyat ad a géphez az 1 MHz-es, szégyenteljes utasításkészletű MOS 6502 (vagy 6510) helyett. Páran laknak is a bolygón, akiknek van ilyen és játszhatnak a 10 fontos játékkal, de ők is inkább GEOS futtatásra hajtanak a SuperCPU-val.
Akad a neten két teszt a Metal Dustról, megvenni pedig itt lehet a Protovision üdvöskéjét.
A „jó kis” Z80
– egy gépi ciklus 3-6 órajel ciklusnak felelt meg, így a névleges órajel gyakorlatilag harmadolódott
– a memória hozzáférésnél nem engedte el a buszokat, így a VIC nem érhette volna el egyszerűen az órajel egyik fázisa alatt a RAM-ot
– nem tudott lapozni, így a ROM-okat csak külön áramkörrel lehetett volna látni a 16 bites címtérből
– nem rendelkezett a memóriában speciális hozzáférésű „nullás lappal”, ami gyakorlatilag egy kiterjesztett regiszterkészletként működött, kevesebb utasítás végrehajtási ciklusokkal
– alapvetően CISC típusú utasításkészlet volt, a 6510 ortogonális, inkább a RISC-re jellemző felépítésével szemben
Érdemes megnézni az ELITE futását C64-en és VT Computeren, amiben Z80B volt 6MHz-en. Lehet, hogy a portolás során nem optimalizáltak mindent, de a C64 legalább 2-3 szoros FPS -t produkált a VTC-hez képest.
Mindezek alapján, úgy gondolom, hogy jól döntöttek a C64 mérnökei, amikor a 6510-et választották, és ebben az időben / kategóriában kihozták a maximumot. Ahhoz z igaz, hogy
Hát, volt nullás lap az igaz. Én sosem néztem mi hány ciklus, csak ha valamilyen tényleg fontos kódmagot próbáltam gyorsabbá tenni, de az volt a tapasztalatom, hogy a vektorgrafikás programok, így az Elite is sokkal gyorsabb volt Spectrumon, amiben Z80 volt.
A Videoton TVC-re gondolsz? Nem hinném, hogy 6 MHz-es a CPU-ja, 3,15 MHz rémlik (http://tvc.homeserver.hu/html/tvcrolattekintes.html).
Nem hinném, hogy a processzortól függ a videomemória osztott kezelése, legalábbis a Plus4-ben is MOS volt 2 MHZ-en, mégis 1 MHZ-esként ment, épp azért mert csak minden második ciklusban fért hozzá a videoramhoz. És lapozni sem tudott egyik CPU sem, csak ha ehhez volt támogató hardver, mindkét proci 8 bites volt. SPectrumra sokaknak volt 80K-s bővítése, az Enterprise 128 meg híresen Z80-as, elég gyors is volt és 4 MB RAM-ig lehetett bővíteni. Szóval fenntartanám a véleményemet egyelőre 🙂
„Máig fáj, hogy anno a C64-be a tyúxaros MOS 6502-est válogatták be a jó kis Z80 helyett..”
„…mely új, 20 MHz-es 16 bites agyat ad a géphez az 1 MHz-es, szégyenteljes utasításkészletű MOS 6502 (vagy 6510) helyett.”
Sohasem késő kicsit megismerni a számítástechnikát, megtanulni, mi a különbség egy RISC proci és a többiek közt, és nem ész nélkül osztani nagy mellénnyel az észt – a 65xx sorozat remek volt, és az elv ma is él, hajaj.
Kedves X.Y, mindkét processzoron programoztam, tudom mit beszélek. Minden gyengesége mellett jobb volt a Z80, szerintem legalábbis. Mellesleg ez egy blog, ahol az ember a személyes preferenciáinak is teret enged, úgyhogy simán örülnék egy Z80 kontra MOS hitvitának, feldobna ez a régi téma. Amúgy MOS 65xx-et még nem hallottam senkitől RISC-ként emlegetni, de az ember mindig tanul valami újat. 🙂
Ja, Róka, a nullás lappal simán szembe lehet állítani a Z80 16 bites regiszterpárjait, a 16-bites indexregisztereket. Végül is ha úgy nézzük X.Y-nak igaza van félig, hogy a MOS RISC szemléletű volt (bár nem említeném RISC-ként), de könyörgöm, egyetlen 8 bites A adatregiszter és két indexregiszter és vége? Kéne írni egy jó kis összehasonlítást, majd látogassatok vissza 🙂